Szénhidrát? Fehérje? Zsír?

/, Táplálkozási tanácsok/Szénhidrát? Fehérje? Zsír?

Szénhidrát? Fehérje? Zsír?

Sokan tévesen hiszik, hogy kizárólag a fokozott fehérjebevitellel lehet elérni a megfelelő teljesítményfokozást. A szervezetnek fehérje mellett szénhidrátra, sőt megfelelő zsírbevitelre is szüksége van.

A szélsőségeket kerülni kell!

Szénhidrátok esetében meghatározó a megfelelően feltöltött szénhidrátraktárak. Magas intenzitású testi aktivitás során a szervezet legfontosabb energiaforrásai a szénhidrátok, mivel felhasználásuk gyorsabb és kevesebb oxigént igényel, mint a zsíroké.

Az összetett szénhidrátokat (emésztés során lassabban kerülnek lebontásra, lassabban szívódnak fel) előnyben kell részesíteni az egyszerű szénhidrátokkal (cukrok) szemben, ez alól csak a közvetlenül edzés/verseny előtti-, alatti-, utáni időszak lehet kivétel.

A szénhidrát nagy részét elsősorban teljes kiőrlésű gabonafélékből válasszuk, melyek magas rosttartalmuk mellett nagy vitamin- és ásványi-anyag tartalommal is rendelkeznek. (teljes kiőrlésű pékáru, zabpehely, amaránt, búzakorpa, zabkorpa, búzacsíra, barnarizs, vadrizs…)

A magas rosttartalmú termékek fogyasztásakor nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel, mivel a rostok vizet kötnek meg, ezzel segítve az emésztést. Folyadék hiányában azonban székrekedést okozhatnak.

Mit mivel lehet helyettesíteni?
Fehér kenyér→teljes kiőrlésű lisztből, rozslisztből készült kenyér
Búzadara→zabkorpa (tejbedarában, túrógombócban)
Zsemlemorzsa→zabkorpa, vagy teljes kiőrlésű kenyérből készüljön
Tészta→durum tészták, teljes kiőrlésű lisztből készült tészták

By |2018-09-07T18:45:31+00:00szeptember 7th, 2018|Blog, Táplálkozási tanácsok|0 Comments